با عفونت های ناحیه تناسلی آشنا شوید!
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

با عفونت های ناحیه تناسلی آشنا شوید!

یکی از بیماری های شایع زنان که اکثریت افراد آن را تجربه کرده و با آن مواجه شده اند، بیماری عفونت های ناحیه تناسلی می باشد. عفونت واژینال در اثر عوامل مختلفی همچون باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها ایجاد می گردد حتی در مواردی استفاده از برخی مواد شیمیایی و لباس ها می تواند موجب حساس شدن این ناحیه شود.

با عفونت های ناحیه تناسلی آشنا شوید!
با عفونت های ناحیه تناسلی آشنا شوید!

علائم و نشانه های عفونت ناحیه تناسلی

در حالت طبیعی ترشحات واژن به رنگ شفاف بوده و هیچ گونه بویی نامطبوعی ندارد ولی میزان ترشحات در دوران سیکل قاعدگی تغییر می کند. ترشحات واژن در مواردی به صورت آبکی و گاهی غلیظ می باشد که این موارد طبیعی خواهد بود.

اما زمانی که ترشحات تغییر رنگ داشته باشند و همراه با بوی نامطبوع و سوزش باشد این مورد غیر طبیعی بوده و نشان دهنده ابتلا به عفونت ناحیه تناسلی می باشد. همچنین خارش و احساس ناراحتی در زمان تماس جنسی و یا در طول شب از نشانه های این بیماری به شمار می آید.

علل بروز عفونت ناحیه تناسلی

رشد بیش از حد باکتری ها در ناحیه تناسلی و وجود برخی باکتری های می تواند منجر به بروز عفونت باکتریایی شود.

عفونت های قارچی توسط قارچی به نام کاندیدا ایجاد می شود که مصرف آنتی بیوتیک ها منجر به تشدید این نوع عفونت می گردد.

خشکی واژن از بیماری های است که طبیعتا پس از یائسگی ایجاد می گردد که این نوع بیماری می تواند منجر به التهاب و بروز عفونت در ناحیه تناسلی شود.

انواع عفونت های ناحیه تناسلی

عفونت واژینال دارای انواع مختلفی می باشد که عبارت است از:

  • باکتریایی
  • قارچی
  • کلامیدیا
  • گنوره آ
  • تریکومونازیس

هر کدام از این نوع عفونت ها دارای علائم مختلفی می باشند اما گاهی اوقات ممکن است فرد به صورت همزمان چند نوع عفونت داشته باشد که تشخیص ابتلا به عفونت بر عهده متخصص زنان و زایمان می باشد.

انتقال از طریق تماس جنسی

چندین نوع از عفونت های ناحیه تناسلی در اثر برقراری تماس جنسی ایجاد می گردد. گاهی اوقات ممکن است فرد به عفونت واژینال مبتلا بوده ولی از بیماری خود آگاهی نداشته باشد، که در این زمان توصیه می شود افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند چکاپ های دوره به متخصص زنان و زایمان را فراموش نکنند. زیرا در صورت بی توجهی به بیماری خود احتمال بروز عوارض جبران ناپذیر و آسیب به دیگر ارگان های ناحیه تناسلی وجود خواهد داشت.

اما عفونت های تناسلی که از طریق روابط جنسی انتقال می یابند عبارت است از: هرپس، ویروس hpv، تریکومونازیس و کلامیدیا می باشد.

پیشگیری از بروز عفونت های ناحیه تناسلی

از بروز برخی عفونت های ناحیه تناسلی نمی توان پیشگیری نمود، اما رعایت بهداشت از مهمترین عواملی است که می تواند در پیشگیری از بروز عفونت های ناحیه تناسلی موثر باشد. یکی دیگر از مواردی که می تواند در پیشگیری نقش بسزایی داشته باشد استفاده از کاندوم در طول برقراری تماس جنسی می باشد.

آمادگی های لازم قبل از درمان عفونت ناحیه تناسلی

در روزی که قصد دارید به پزشک مراجعه نمایید بایستی از دوش واژینال استفاده نکنید زیرا این امر می تواند بر روی نتیجه تست تاثیر بگذارد.

به مدت 24 تا 48 ساعت قبل از مراجعه به پزشک از برقراری تماس جنسی اجتناب ورزید.

قبل از اقدام و مصرف به هر گونه دارویی بهتر است با متخصص زنان مشورت نمایید و از مصرف خودسرانه داروها بپرهیزید.

درمان عفونت های ناحیه تناسلی

تشخیص نوع عفونت یکی از مهمترین نکاتی است که در زمان درمان بیماری بایستی به آن دقت شود. همچنین دقت کردن به علائم این بیماری بسیار حائز اهمیت می باشد.

     برای آشنایی بیشتر با درمان قطعی عفونت های واژینال می توانید بیننده ویدئوی دکتر باندرانایکه عماری متخصص زنان و زایمان باشید.

روش های درمان متعددی وجود دارد که می تواند موجب درمان این بیماری شایع زنان گردد، اما در این بین یکی از روش های درمان که جز تکنولوژی های جدید برای درمان عفونت های مکرر قارچی و باکتریال واژن استفاده می شود، دستگاه دی بی دی پلاسما (پلاسما سرد و اوزون تراپی) می باشد.

با کمک این دستگاه می توان انواع مختلف عفونت و زخم های ناحیه تناسلی را درمان نمود. در واقع این دستگاه با تولید گاز اوزون می تواند کمک نمایید تا به بهبود زخم و عفونت بپردازیم.

در حقیقت این دستگاه در یک جلسه عفونت های واژینال مکرر و عود کننده را بهبود می دهد. بیمار پس از بیست و چهار ساعت از اولین جلسه استفاده از این دستگاه بهبود محسوسی را خواهد داشت و بهتر است که به فاصله دو هفته یک جلسه دیگر درمان با این دستگاه را بیماران داشته باشند.

افرادی هستند که در زمان مصرف دارو علائم بیماری آن ها بهبود می یابد ولی به محض قطع داروها دچار عود عفونت، ترشح، سوزش و خارش می شوند. این دستگاه در درمان بسیار موثر است.

درمان دارویی و مصرف قرص ها، کرم ها یا ژل می تواند موثر باشد، اما نکته ای که بایستی به آن دقت نمایید این است که از مصرف خودسرانه داروها بپرهیزید زیرا این امر می تواند منجر به بروز عوراض جبران ناپذیری شود که بهتر است قبل از تجویز با پزشک مشورت نمایید.

کلام آخر

تشخیص مهمترین نقش در درمان بیماری عفونت ناحیه تناسلی را خواهد داشت. لذا بهتر است بیمار تمامی علائم و مشکلات خود را به طور کامل برای دکتر زنان شرح دهد تا با بررسی های لازم بتوان نوع بیماری را تشخیص داد و سپس درمان با توجه به نوع عفونت و صلاح دید پزشک مشخص گردد.

راه های ارتباطی با دکتر باندرانایکه عماری:

شماره تماس: ۰۲۴۳۵۵۲۷۸۴۰

صفحه اینستاگرام: dr.bandranikehammari

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین جراح زیبایی زنان در زنجان مراجعه نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

مقالات مرتبط

عفونت های قارچی واژن از علت تا درمان

عفونت های قارچی واژن از علت تا درمان

عفونت قارچی واژن یکی از مشکلات شایع زنان است که انواع مختلفی دارد. نوعی قارچ بنام کاندید آلبیکانس در واژن وجود دارد که همزمان با میکروب های دیگر به صورت طبیعی در واژن زندگی می کند که تعادل طبیعی واژن را برقرار می کند. هر عاملی که باعث شود این تعادل از بین برود، قارچ...

درمان کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان یکی از مسائل رایج در حوزه سلامت زنان است که ممکن است بر روی سلامت و کیفیت زندگی زنان تأثیر مستقیم داشته باشد. کیست تخمدان به عنوان یک جمع‌بندی از مایع درون تخمدان که می‌تواند به صورت یک سرویکس (پوسته) یا یک توده جامد شکل بگیرد، تعریف می‌شود. این...

تشخیص و درمان پولیپ رحم

تشخیص و درمان پولیپ رحم

درمان پولیپ رحم یکی از مسائل مهم در حوزه بهداشت زنان است. پولیپ رحم، که به تشکیلات خوش‌خیمی در دیواره رحم اطلاق می‌شود، می‌تواند علائم ناراحت‌کننده‌ای نظیر خونریزی غیرطبیعی، درد شکمی و ناراحتی را به همراه داشته باشد. این مسئله می‌تواند تأثیرات منفی بر روی کیفیت زندگی...

درمان زگیل تناسلی با لیزر امکان پذیر است؟

درمان زگیل تناسلی با لیزر امکان پذیر است؟

درمان زگیل تناسلی با لیزر، یکی از روش‌های موثر و کارآمد برای درمان زگیل تناسلی به حساب می‌آید. در این روش، لیزر با تمرکز بالا بر روی زگیل‌های تناسلی تابش داده می‌شود و باعث تخریب زگیل‌های بیمار می‌شود. معمولا زگیل ها به صورت برآمدگی های منفرد یا به صورت خوشه هایی ظاهر...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − هشت =