روش های موثر در درمان افتادگی رحم
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

روش های موثر در درمان افتادگی رحم

درمان افتادگی رحم با توجه به شریط بیمار و شدنت افتادگی رحم با استفاده از روش های مختلفی انجام می شود که توسط پزشک متخصص تشخیص داده می شود. برهمین اساس و با توجه به اهمیت موضوع و نیاز مخاطبین روش های موثر در درمان افتادگی رحم را در این مطلب گرداوری کرده ایم بنابراین با ما تا انتها مقاله همراه باشید.

به طور کلی افتادگی رحم زمانی اتفاق می افتد که رحم به سمت واژن پایین می آید. این بیماری به دلیل کشیدگی و ضغیف شدن ماهیچه ها، بافت ها و رباط های کف لگن ایجاد می شود. عضلات ضعیف در کف لگن نمی توانند از رحم حمایت کنند به همین دلیل رحم شروع به افتادن به سمت پایین و خارج از واژن می کند.

درمان افتادگی رحم

درمان با توجه به شرایط بیمار و شدت بیماری متفاوت می باشد. نوع روش درمان با توجه به این عوامل و صلاح دید پزشک مشخص می شود. درمان همیشه برای این وضعیت ضروری نیست. اگرافتادگی رحم شدید است، با پزشک خود در مورد اینکه کدام گزینه درمانی برای شما مناسب است صحبت کنید.

درمان های غیر جراحی

درمان های غیر جراحی عبارتند از:

  • کاهش وزن برای از بین بردن استرس از ساختارهای لگنی
  • اجتناب از بلند کردن سنگین
  • انجام تمرینات کگل، که تمرینات کف لگن است که به تقویت عضلات واژن کمک می کند.
  • استفاده از پساری، که وسیله ای است که در واژن زیر دهانه رحم قرار می گیرد و به فشار دادن و تثبیت رحم و دهانه رحم کمک می کند.
  • استفاده از استروژن واژن به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است و بهبود در بازسازی و استحکام بافت واژن را نشان می دهد. در حالی که استفاده از استروژن واژینال برای کمک به تقویت سایر گزینه های درمانی ممکن است مفید باشد، به خودی خود وجود پرولاپس را معکوس نمی کند.
  • درمان های جراحی شامل تعلیق رحم یا هیسترکتومی است. در طول تعلیق رحم، جراح با اتصال مجدد رباط های لگنی یا استفاده از مواد جراحی، رحم را به موقعیت اولیه خود برمی گرداند. در طول هیسترکتومی، جراح رحم را از طریق شکم یا واژن از بدن خارج می کند. جراحی اغلب موثر است، اما برای زنانی که قصد بچه دار شدن دارند توصیه نمی شود. بارداری و زایمان می تواند فشار زیادی بر عضلات لگن وارد کند که می تواند ترمیم های جراحی رحم را خنثی کند.

درمان خانگی

یکی از روش های درمان خانگی انجام ورزش کِگِل می باشد. در واقع این فعالیت ورزشی کمک به تقویت ماهیچه های لگن می نمایید و با انجام آن می توان از افتادگی رحم پیشگیری نمود.

دارو درمانی

درمان دارویی یکی دیگر از روش های درمان بیماری افتادگی رحم است، اما استفاده از این روش لازم است که با صلاح دید پزشک صورت گیرد. به طور معمول استفاده از کرم ها، حلقه های مخصوص استروژنی از مواردی است که می تواند به درمان بیماری افتادگی رحم کمک نمایید.

لیزر درمانی

یکی دیگر از روش های درمان بیماری افتادگی رحم استفاده از لیزر است، که این روش درمانی با توجه به شدت بیماری انجام می شود و به طور معمول درمان افتادگی رحم با لیزر طی چند جلسه صورت می گیرد.

درمان های جراحی

در صورتی که فرد تمایل به بارداری داشته باشد با توجه به سن آن می توان به منظور درمان افتادگی رحم از جراحی استفاده نمود. به طور معمول پس از تشخیص متخصص زنان و زایمان شرایط بیمار سنجیده می شود و با کمک هیسترکتومی رحم را خارج می نماییم سپس در طول جراحی افتادگی دیواره واژن، مثانه و رحم برطرف می شود و سپس رحم در ناحیه خود قرار داده می شود. یک روش دیگر جراحی باز کردن شکم یا واژن با کمک یک برش بسیار کوچک با کمک ابزارهای مخصوص صورت می گیرد.

سایر روش های درمان

گاهی اوقات برخی از افراد نمی توانند از جراحی به منظور درمان استفاده نمایند، در این مواقع به جای جراحی می توان از ابزاری بنام پِساری استفاده نمود. در حقیقت این وسیله به حمایت رحم کمک بسیاری می نمایید.

لازم است بدانید که این وسیله در اندازه ها و اشکال مختلف دیده می شود و استفاده از آن ها می تواند به دو صورت موقت و دائمی انجام شود. در صورتی که از این وسیله با اندازه مناسب و در جای خود استفاده نمایید در درمان بیماری موثر خواهد بود، اما اگر افتادگی شدید باشد استفاده از این ابزار اصلا مناسب نخواهد بود.

یکی از نکاتی که بایستی به آن دقت شود این است که در زمان استفاده از این ابزار میزان ترشحات واژن بیشتر خواهد شد.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به افتادگی رحم هستند؟

افتادگی رحم ممکن است برای زنان در هر سنی اتفاق بیفتد، اما برخی از زنان بیشتر از سایرین در معرض خطر هستند. زنان پس از یائسگی که زایمان طبیعی داشتند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. زنان چاق همچنین در صورت داشتن یک یا چند زایمان طبیعی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند. همین امر در مورد زنانی که نوزادان بزرگتر از حد متوسط ​​را حمل می کنند و به دنیا می آورند نیز صدق می کند.

زمان مناسب استفاده از درمان پزشکی چه موقع است؟

همان طور که می دانید بهتر است با مشاهده علائم و نشانه های ذکر شده به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید. زیرا با مراجعه به موقع می توان از شدت پیشرفت بیماری کاست و درمان سریع تر صورت گیرد.

پیشگیری از افتادگی رحم

همان طور که می دانید پیشگیری بهتر از درمان است، اما آنچه در پیشگیری از ابتلا به اکثر بیماری ها موثر خواهد بود رعایت رژیم غذایی مناسب و کنترل وزن است. همچنین انجام فعالیت های ورزشی همچون کِگِل، اجتناب از فعالیت های سنگین ورزشی و فشار آوردن بیش از حد به شکم در پیشگیری از بروز بیماری افتادگی رحم موثر خواهد بود.

برای افتادگی رحم چکار کنم؟
برای افتادگی رحم چکار کنم؟

مراقبت های پس از درمان افتادگی رحم

مراقبت های پس از درمان بیماری افتادگی رحم در رسیدن به نتیجه مطلوب تاثیر به سزایی خواهد داشت. در صورتی که جراحی انجام داده اید، لازم است که توصیه ها و دستورات پزشکی را فراموش نکنید.

در صورتی که از روش درمانی پساری استفاده کرده اید، رعایت بهداشت و چک کردن آن به صورت مرتب برای قرار داشتن در موقعیت مناسب و تشخیص اندازه درست پساری ضروری خواهد بود.

اما اگر از ورزش کِگِل استفاده می نمایید به منظور بررسی روند استحکام ماهیچه هایتان می توانید پس از مدتی به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

 

عوارض احتمالی افتادگی رحم

بیماری افتادگی رحم می تواند با عوارض احتمالی و جانبی همراه باشد که این عوارض شامل مواردی همچون:

  • زخم شدن دهانه رحم
  • افزایش بروز عفونت
  • آسیب به اعضای لگن
  • انسداد مجرای ادرار و … می باشد. لازم است بدانید که در صورت تشخیص به موقع و درمان مناسب این عوارض اتفاق نخواهد افتاد، لذا چکاپ های دوره ای را فراموش نکنید.

کلام آخر

افتادگی رحم یا پرولاپس یک بیماری است که در برخی موارد بدون نیاز به جراحی درمان می شود، لذا بهتر است افراد به علائم و نشانه های این بیماری دقت نمایند و بدون اتلاف وقت به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایند تا از شدت پیشرفت بیماری بکاهند. در نهایت می توان گفت به منظور تشخیص دقیق بیماری خود می توانید با یک متخصص زنان و زایمان مشورت نمایید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/uterine-prolapse#treatments

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 3.5]

مقالات مرتبط

عفونت های قارچی واژن از علت تا درمان

عفونت های قارچی واژن از علت تا درمان

عفونت قارچی واژن یکی از مشکلات شایع زنان است که انواع مختلفی دارد. نوعی قارچ بنام کاندید آلبیکانس در واژن وجود دارد که همزمان با میکروب های دیگر به صورت طبیعی در واژن زندگی می کند که تعادل طبیعی واژن را برقرار می کند. هر عاملی که باعث شود این تعادل از بین برود، قارچ...

درمان کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان یکی از مسائل رایج در حوزه سلامت زنان است که ممکن است بر روی سلامت و کیفیت زندگی زنان تأثیر مستقیم داشته باشد. کیست تخمدان به عنوان یک جمع‌بندی از مایع درون تخمدان که می‌تواند به صورت یک سرویکس (پوسته) یا یک توده جامد شکل بگیرد، تعریف می‌شود. این...

تشخیص و درمان پولیپ رحم

تشخیص و درمان پولیپ رحم

درمان پولیپ رحم یکی از مسائل مهم در حوزه بهداشت زنان است. پولیپ رحم، که به تشکیلات خوش‌خیمی در دیواره رحم اطلاق می‌شود، می‌تواند علائم ناراحت‌کننده‌ای نظیر خونریزی غیرطبیعی، درد شکمی و ناراحتی را به همراه داشته باشد. این مسئله می‌تواند تأثیرات منفی بر روی کیفیت زندگی...

درمان زگیل تناسلی با لیزر امکان پذیر است؟

درمان زگیل تناسلی با لیزر امکان پذیر است؟

درمان زگیل تناسلی با لیزر، یکی از روش‌های موثر و کارآمد برای درمان زگیل تناسلی به حساب می‌آید. در این روش، لیزر با تمرکز بالا بر روی زگیل‌های تناسلی تابش داده می‌شود و باعث تخریب زگیل‌های بیمار می‌شود. معمولا زگیل ها به صورت برآمدگی های منفرد یا به صورت خوشه هایی ظاهر...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − شش =