از علل تا درمان کیست غدد بارتولن
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

از علل تا درمان کیست غدد بارتولن

غدد بارتولن غددی هستند که جزئی از دستگاه تناسلی خانم ها هستند. این غده ها، غده های کوچکی هستند که قابل مشاهده و لمس نیستند و شامل دو نوع غده های مخاطی و ترشحی می شوند. کیست غدد بارتولن زمانی ایجاد می شود که کانال های بارتولن مسدود شوند.

در ادامه قصد داریم درباره علل شکل گیری کیست این غدد و روش های درمانی آن برای شما توضیح دهیم.

غدد بارتولن چیست؟

غدد بارتولن، کیسه هایی هستند که کوچک بوده و در ناحیه زیرپوستی ناحیه تناسلی خانم ها قرار دارند هر یک از این اندام های کوچک که در دو طرف لب های ناحیه تناسلی قرار گرفته اند که قابل مشاهده و یا قابل احساس نیستند.

بیماری های غدد بارتولن چیست؟

  • کیست بارتولن
  • آبسه بارتولن
  • عفونت غدد بارتولن

کیست بارتولن

تولید کردن مایعی که می تواند سبب مرطوب کردن بخش خارجی ناحیه تناسلی  شود، یکی از وظایف غدد بارتولن است. این مایع توسط لوله های کوچکی که در نزدیکی قسمت باز واژن قرار دارند، از آن خارج می شوند. این لوله ها، کانال های بارتولن نام دارند.

در صورتی که این کانال ها مسدود شوند، سبب تجمع مایع در غدد م کانال های بارتولن ی شوند. کانال های مسدود شده سبب ایجاد کیست بارتولن می گردد.

آبسه بارتولن

اندازه کیست های بارتولن متغیر است، به طوری که می تواند به اندازه یک نخود کوچک بوده و یا در حد یک مهر، بزرگ باشد. اگر کانال و یا خود غده بارتولن عفونت داشته باشد، غدد بارتولن دچار آبسه می شود.

در حالت معمولی و عادی کیست غدد بارتولن نیاز به هیچ درمانی ندارند و به خودی خود بهبود می یابند. این کیست ها معمولا سبب حس درد و ناراحتی در افراد می گردد.

عفونت غدد بارتولن

غدد بارتولن نیز یکی از اعضای بدن است که می تواند عفونی شود. علت عفونی شدن این عضو از بدن به طور کامل مشخص نیست، اما موارد زیر می توانند در عفونت نقش داشته باشند :

  • میکروب هایی که در ناحیه تناسلی وجود دارند مانند کلامیدیا
  • در ناحیه مقعد و در مدفوع یک سری میکروب وجود دارد که گاهی می تواند سبب ایجاد عفونت در ناحیه تناسلی باشد.
  • وجود میکروب هایی نظیر سوزاک که نام دیگر آن نایسریا گنوره می باشد.

کیست بارتولن چه علائم و نشانه هایی می تواند داشته باشد؟

اگر اندازه کیست بارتولن در ناحیه تناسلی فرد کوچک باشد، هیچ اثری از آن را در بدن خود مشاهده نمی کند. اما چنانچه این کیست ها اندازه بزرگی داشته باشند و به کیست های عفونی و آبسه تبدیل شده باشند، فرد شاهد علائمی خواهد بود. این علائم عبارتند از :

  • متورم شدن و التهاب و قرمزی در ناحیه واژن
  • حس درد و ناراحتی به هنگام نشستن، ایستادن، راه رفتن و مقاربت جنسی
  • وجود توده های دردناک در ناحیه تناسلی

کیست های بارتولن عفونی چه علائم و نشانه هایی دارد؟

  • حس تب و لرز شدید
  • متورم شدن ناحیه تناسلی
  • احساس درد شدیدتر هنگام نشستن، راه رفتن و به طور کلی حرکت کردن
  • تراوش کردن مایع از کیست

چه روش های تشخیصی برای کیست بارتولن وجود دارد؟

  • کیست بارتولن که همان توده ای از چرک های خونی است، شکل خاص خود را دارد و برای تشخیص آن، نیاز به آزمایش خاصی نیست.
  • گاهی اوقات نمونه ای از چرک ها برداشته شده تا جهت بررسی های بیش تر، به آزمایشگاه فرستاده شود.
  • با فرستاده شدن این نمونه ها به آزمایسگاه، می توان دریافت که چه عواملی باعث شده است تا این نوع عفونت ها به وجود بیاید.
  • بعد از تشخیص، پزشک متخصص داروهای مناسب نظیر آنتی بیوتیک ها را تجویز می نماید.

چه روش های درمانی برای کیست بارتولن وجود دارد؟

  • مصرف داروها
  • دوش آب گرم
  • لیزر کربن دی اکسید یا CO2
  • از بین بردن غده با نیترات نقره
  • استفاده از کانتر
  • ایجاد حلقه با استفاده از کاتتر
  • روش مارسوپیالیزیشن

مصرف داروها

داروی آنتی بیوتیک یک داروی شناخته شده است که همه آن را به عنوان دوای درد هر نوع عفونتی می دانند. برای عفونت کیست و آبسه غدد بارتولن نیز این دارو راه حلی مناسبی است.

اما در صورتی که آبسه به دلیل ترشح مقدار زیادی از چرک های خونی بیش تر شود، دیگر آنتی بیوتیک ها پاسخگوی این عفونت ها نیستند. در چنین مواقعی لازم است تا چرک ها تخلیه شده و پس از آن از آنتی بیوتیک ها استفاده شود.

دوش آب گرم

دوش گرفتن و حمام کردن با آب گرم 3 الی 4 بار در روز و هر بار به مدت 15 الی 20 دقیقه، باعث می شود تا کیست ترکیده و یا به طور طبیعی باز شود. این راهکار ممکن است گاهی چاره ساز باشد. به همین دلیل باید به پزشک مراجعه نمود.

لیزر کربن دی اکسید یا CO2

برای درمان کیست غدد بارتولن می توان از لیزر CO2 استفاده نمود. در این روش با لیزر، برشی را در ناحیه تناسلی فرد ایجاد می کنند تا کیست را تخلیه کنند. یا همچنین می توان همان محل را با یک سوراخ کوچک که بتواند مایع های چرکی درون آن را تخلیه کند، قرار داد.

از بین بردن غده با نیترات نقره

برای جلوگیری از خونریزی، رگ های خونی را می سوزانند. برای اینکار از نیترات نقره استفاده می کنند که ترکیبی شیمیایی است. برای از بین بردن و تخریب کردن غده، از چسب کوچک جامد نیترات نقره استفاده می کنند.

این روش به این صورت انجام می گیرد که در ناحیه پوستی بین واژن و دیواره کیست، یک خراش ایجاد می کنند. سپس کیست را از واژن تخیله کرده و در قسمت خالی ، یک تکه نیترات نقره قرار می دهند تا بتواند کیست ها را به حداقل اندازه ممکن برساند که جامد است. 3-2 بعد از قرار دادن نیترات نقره، کیست برداشته می شود و یا خود به خود می افتد.

کاتتر وورد

کاتتر لوله ای است کوچک و باریک و پلاستیکی که از سر آن برای ایجاد شکاف های باریک در کیست و آبسه استفاده می کنند. بالونی کوچک در نوک کاتتر وجود دارد که به منظور نگه داشتن کاتتر به مدت 2 تا 6 هفته در جای خود، آن را باد می کنند. در حالت عادی و وقتی که کاتتر در جای خود قرار دارد، فرد می تواتد فعالیت های روزانه خود را به صورت عادی انجام دهد.

با قرار دادن کاتتر می توان از بسته شدن شکاف جلوگیری کرده و آن را باز نگه داشت. با انجام اینکار و بعد از بهبودی بافت ها، کانال جدیدی در بالای کاتتر به وجود می آورند.

ایجاد حلقه با استفاده از کاتتر

در این روش، از طریق شکاف نازک و باریکی که ناحیه کیست واژن به وجود آمده است، کاتتر را وارد می کنند. سپس کاتتر را از یک شکاف دیگر خارج می کنند. با استفاده از نخ ابریشمی که از درون کاتتر عبور کرده است، دو طرف کاتتر را می پوشانند. تا چند هفته کاتتر باید در جای خود نگه داشته شود و بعد از آن یک کانال جدید ساخته شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]

مقالات مرتبط

بارداری خارج از رحمی و علت آن

بارداری خارج از رحمی و علت آن

حاملگی خارج رحمی زمانی اتفاق می افتد که تخم بارور در خارج از رحم، معمولاً در یکی از لوله های فالوپ قرار گرفته است. این بدان معناست که جنین نمی تواند به نوزاد تبدیل شود زیرا لوله فالوپ آنقدر بزرگ نیست که بتواند جنین در حال رشد را پشتیبانی کند. در برخی موارد، حاملگی...

از روش های درمان زگیل تناسلی چه میدانید؟

از روش های درمان زگیل تناسلی چه میدانید؟

ویروس اچ پی وی یک ویروس بسیار مسری است که از طریق تماس پوست منتقل می شود. زگیل تناسلی توسط انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و خانواده بزرگی از ویروس های DNA که به طور خاص سلول های اپیتلیال انسان را آلوده می کند. این سلول ها در لایه بیرونی سطوح بدن مانند...

هیستروسکوپی در زنجان

هیستروسکوپی در زنجان

به لطف پیشرفت علوم پزشکی دیگر نیاز به انجام جراحی های تهاجمی برای بررسی اختلالات درونی اندام انسان به حداقل رسیده است. در واقع دنیای پزشکی با شعار روش های درمانی موثر و در عین حال غیر تهاجمی به جلو پیش می رود. با توجه به سیر صعودی بیماری ها در جوامع مختلف نیاز به این...

لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟

لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟

با پیشرفت های بسیار در حیطه پزشکی زنان، روش های درمانی جدیدی وجود دارد که به درمان و تشخیص بسیاری از بیماری ها کمک می نمایید. لاپاراسکوپی یک روش درمانی و تشخیصی است که به درمان و تشخیص بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های زنان نواحی لگن، رحم و مثانه کمک می...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 16 =