آیا رابطه جنسی در بارداری خطرناک است؟
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

آیا رابطه جنسی در بارداری خطرناک است؟

برای بسیاری از زنان، سه ماه اول بارداری علائمی مانند خستگی و حالت تهوع به همراه دارد. اگر این علائم وجود داشته باشد، ممکن است یک زن تمایلی به عشق ورزی نداشته باشد. بارداری باعث افزایش خون رسانی به ناحیه لگن می شود. در طول سه ماه دوم بارداری، پس از سپری شدن علائم سه ماهه اول و قبل از اینکه رحم در حال رشد موقعیت یابی را به چالش بیشتری تبدیل کند، بسیاری از زنان از رابطه جنسی لذت می برند. سینه‌های زنان در دوران بارداری بزرگ می‌شوند و با تحریک جنسی بزرگ‌تر می‌شوند. برای برخی از زنان این اولین بار است که واقعا از نوازش سینه‌های خود لذت می‌برند، در حالی که برخی دیگر این تغییرات را به‌عنوان حساسیت ناخوشایند سینه تجربه می‌کنند. همانطور که بارداری پیشرفت می کند، عشق ورزی اهمیت بیشتری پیدا می کند. یک زن ممکن است با تغییر شکل بدنش افسرده شود. هنگامی که کودک شروع به حرکت به سمت پایین و به داخل لگن می کند، ممکن است زن از افزایش فشار لگن ناراحت شود. او ممکن است رابطه جنسی را دوست نداشته باشد و شریک زندگی او نیز ممکن است نگران آسیب رساندن به نوزاد باشد.

علاوه بر این، ارگاسم ممکن است در دوران بارداری تا حدودی ترسناک باشد. با رسیدن به ارگاسم، رحم به صورت ریتمیک منقبض می شود. در یک زن باردار، این انقباضات بیشتر طول می کشد و در سه ماهه سوم گهگاه می تواند به انقباضات طولانی و سخت تبدیل شود که ممکن است احساس ناراحتی کند. حساسیت نسبت به خواسته های یکدیگر حیاتی است. در آغوش گرفتن و ماساژ ممکن است به کاهش این انقباضات کمک کند.

آیا می توانم زمانی که باردار هستم رابطه جنسی داشته باشم؟

بله می توانید مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد که رابطه جنسی نداشته باشید، تا زمانی که هر دوی شما بخواهید، داشتن رابطه جنسی در هر مرحله از بارداری خوب است. اما اگر خونریزی واژینال، جفت پریویا دارید، کیسه آب شما پاره شده است، یا خطر زایمان زودرس وجود دارد، احتمالاً به شما توصیه می‌شود که رابطه جنسی نداشته باشید. اگر کیسه آب شما پاره شده باشد، احتمال خطر عفونت وجود دارد.

چگونه رابطه محبت آمیز خود را با شریک زندگی خود حفظ کنم؟

راه های زیادی برای تجربه عشق و صمیمیت با شریک زندگی وجود دارد. اگر نمی خواهید رابطه جنسی داشته باشید، مهم است که صادقانه صحبت کنید و با او در مورد احساس خود ارتباط برقرار کنید. مراقب احساسات یکدیگر باشید. راه‌های جایگزینی را برای کمک به ابراز احساس نیاز و امنیت پیدا کنید. رابطه جنسی فقط دخول نیست، گزینه های دیگری نیز برای ارضای نیازهای جنسی وجود دارد. بوسیدن، در آغوش گرفتن، ماساژ از دیگر راه هایی است که می توانید به شریک زندگی خود نزدیک شوید.

آیا میل جنسی من در دوران بارداری تغییر می کند؟

در سه ماهه اول بارداری، صمیمیت فیزیکی و رابطه جنسی ممکن است دور از ذهن شما باشد. احساس خستگی و حالت تهوع و نداشتن روحیه مناسب برای رابطه جنسی عادی است. همچنین ممکن است متوجه شوید که حساسیت سینه شما را از تمایل به تماس فیزیکی که سینه ها یا نوک سینه های شما را درگیر می کند، بیشتر شده است. بسیاری از زنان متوجه می شوند که میل جنسی آنها در طول بارداری افزایش می یابد. این می تواند در نتیجه هورمون ها و جریان خون اضافی به اندام تناسلی باشد. این در سه ماهه دوم و سوم زمانی که هورمون ها به اوج خود می رسند بیشتر دیده می شود.

بسیاری از زنان و همسرانشان نیز متوجه می شوند که رابطه جنسی به طور قابل توجهی به سلامت روان آنها در دوران بارداری کمک می کند. تا زمانی که بارداری شما پایدار است و هیچ عارضه ای نداشته اید، دلیلی ندارد رابطه جنسی خود را متوقف کنید.

آیا رابطه جنسی می تواند باعث زایمان شود؟

گاهی اوقات ممکن است متخصص زنان و زایمان به زنان توصیه کند که برای شروع زایمان خود رابطه جنسی داشته باشند. این به این دلیل است که مایع منی حاوی پروستاگلاندین است روند آغاز زایمان را تحریک می کند. اگر چه در این مرحله شواهد کافی برای تأیید اینکه آیا این روش طبیعی القای مؤثر است یا خیر وجود ندارد، اما در صورتی که زمان تولد کودک شما به تأخیر افتاده باشد، می‌توان آن را در نظر گرفت.

چه زمانی در دوران بارداری نباید رابطه جنسی داشته باشم؟

  • در مورد اینکه چه چیزی برای شما مناسب است، باید توسط متخصص زایمان خود راهنمایی شوید. به عنوان یک راهنمای کلی، در موارد زیر از داشتن رابطه جنسی اجتناب کنید:
  • شما در معرض خطر زایمان زودرس هستید یا علائم سقط جنین احتمالی را نشان می دهید.
  • شما دهانه رحم ضعیفی دارید (گاهی اوقات ناتوانی دهانه رحم نامیده می شود) یا برای بسته نگه داشتن دهانه رحم نیاز به بخیه دهانه رحم دارید.
  • گرفتگی یا درد شدید شکم را تجربه کرده اید.
  • پزشک به شما گفته است که جفت پریویا دارید.
  • شما خونریزی واژینال دارید، حتی اگر این خونریزی متوقف شده باشد اما مشخص نیست چه چیزی باعث آن شده است.
  • کیسه آب شما پاره شده است.

اگر به شما توصیه شده است که در طول بارداری خود رابطه جنسی نداشته باشید و این به کاهش استرس شما کمک می کند، با متخصص زنان خود صحبت کنید. گزینه های مشاوره در دسترس هستند و اغلب بسیار سودمند هستند. اگر نمی خواهید، نباید رابطه جنسی داشته باشید، رابطه جنسی فقط زمانی باید اتفاق بیفتد که شما و شریک زندگیتان هر دو موافق باشید.

چه پوزیشن هایی در دوران بارداری راحت ترند؟

همانطور که شکم شما بزرگ می شود، احتمالاً باید موقعیت های مختلفی را پیدا کنید که راحت تر باشند. مهم است که به خاطر داشته باشید که در دوران بارداری، به خصوص از هفته ۲۸ تا زمان تولد نوزاد، نباید به پشت دراز بکشید. از دراز کشیدن و خوابیدن به پشت خودداری کنید، زیرا این کار می تواند بر رگ های خونی اصلی که اکسیژن را به کودک می رسانند، فشار بیاورد.

برخی از موقعیت های جایگزین عبارتند از:

  • به پهلو دراز بکشید – بالش ها یا کوسن ها می توانند به شما کمک کنند.
  • خود را روی چهار دست و پا قرار دهید.
  • روی لبه تخت دراز بکشید.
  • ایستادن و استفاده از دیوار برای تکیه دادن

اگر من و شریکم رابطه جنسی داشته باشیم، آیا کودکم آن را احساس خواهد کرد؟

کودک شما توسط مایع آمنیوتیک که اطراف او را احاطه کرده است محافظت می شود. دهانه رحم یا گردن رحم شما به عنوان یک مانع مهر و موم شده در جایی که کودک در رحم شما خوابیده است عمل می کند. کودک احساس می کنند که شما در حال حرکت هستید و ممکن است مانند شما بیشتر یا کمتر فعال شوند. اگر به ارگاسم رسیدید، ممکن است افزایش انقباضات را احساس کنید یا گرفتگی های خفیف داشته باشید. به طور کلی، انقباضات براکستون هیکس در سه ماهه دوم و سوم احساس می شود و نشانه زایمان واقعی نیست.

زنانی که وریدهای واریسی فرج دارند (واریس فرج) ممکن است بعد از رابطه جنسی دچار ناراحتی و درد شوند. یک حمام خنک، پوشیدن لباس زیر راحت و اجتناب از ایستادن طولانی مدت می تواند به کاهش درد یا ناراحتی شما کمک کند.

اگر در مورد رابطه جنسی در دوران بارداری شک یا سوالی دارید، با ارائه دهنده متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنید.

منبع:

https://www.ucsfhealth.org/education/sex-during-pregnancy

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 14 میانگین: 2.9]

مقالات مرتبط

بارداری خارج از رحمی و علت آن

بارداری خارج از رحمی و علت آن

حاملگی خارج رحمی زمانی اتفاق می افتد که تخم بارور در خارج از رحم، معمولاً در یکی از لوله های فالوپ قرار گرفته است. این بدان معناست که جنین نمی تواند به نوزاد تبدیل شود زیرا لوله فالوپ آنقدر بزرگ نیست که بتواند جنین در حال رشد را پشتیبانی کند. در برخی موارد، حاملگی...

کربوکسی تراپی واژن در قزوین

کربوکسی تراپی واژن در قزوین

کربوکسی تراپی واژن یک روش غیرتهاجمی برای جوان‌سازی بافت واژن است. در این روش با تزریق گاز دی‌اکسید کربن به بهبود جریان خون و تحریک تولید کلاژن کمک می‌شود، که نتیجه آن افزایش انعطاف‌ پذیری، رطوبت و بهبود عملکرد جنسی است. توجه داشته باشید که این روش برای رفع خشکی، بهبود...

مراقبت های بعد از سفید کردن واژن

مراقبت های بعد از سفید کردن واژن

از مهم ترین مراقبت های بعد از سفید کردن واژن که در این نوشتار به طور مفصل در مورد هریک از آن صحبت خواهیم کرد می توان عدم پوشیدن لباس‌های تنگ، نداشتن هیچ گونه فعالیت سنگین و یا ورزش به مدت ۴۸ ساعت، تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه مورد نظر و استفاده نکردن از هیچ گونه محصولات...

درد بعد از لابیاپلاستی

درد بعد از لابیاپلاستی

درد بعد از لابیاپلاستی معمولاً بخشی طبیعی از فرآیند بهبودی است و به دلیل برش‌ها و تغییرات ایجاد شده در ناحیه تناسلی رخ می‌دهد. این درد اغلب در چند روز اول شدیدتر است و به مرور زمان کاهش می‌یابد از همین رو مصرف داروهای مسکن طبق تجویز پزشک، داشتن استراحت کافی و رعایت...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =