علت و درمان بوی بد واژن
مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه

علت و درمان بوی بد واژن

واژن بوی منحصر به فرد خود را دارد که می تواند هر روز در طول چرخه قاعدگی و در طول زندگی تغییر کند. از آنجایی که واژن در بو، pH، رنگ و حتی بافت مدام تغییر می‌کند، تشخیص اینکه چه بویی طبیعی است، دشوار است. یادگیری نحوه مراقبت صحیح از خود بخش مهمی از زندگی است، اما ممکن است هنوز سوالاتی در ذهن خود داشته باشیم.

یکی از معضلاتی که برخی از زنان با آن مواجه هستد بوی بد واژن است. از این رو برای اینکه این اتفاق نامطلوب را درمان کنند برای ریشه یابی و درمان به متخصص زنان و زایمان رجوع می کنند. بوی بد واژن علل مختلفی می تواند داشته باشد و روش های درمانی مختلفی می تواند در این زمینه به حل مساله کمک کند.

در این نوشتار بسیاری از مسائلی که در زمینه بوی بد واژن وجود دارد را در قالب بخش های مختلفی برای شما بازگو خواهیم کرد و در انتها در بخشی مجزا و مستقل به علت بوی بد واژن خواهیم پرداخت. همچنین در این نوشتار، نحوه مراقبت از واژن را یاد خواهیم گرفت به طور مثال اینکه چگونه بوهای غیر معمول و عفونت های احتمالی را شناسایی کنیم.

علل مختلف بوی واژن

یکی از مهم ترین و از عمده دلایلی که موجب می شود واژن خانم ها بوی بدی به خود بگیرد این است که زنان به عفونت های واژینال مبتلا باشند. عفونت ها در اغلب موارد موجب بروز بوی نامطبوع در ناحیه تناسلی خانم ها می شود که بسیار برای زنان آزار دهنده خواهد بود. مخصوصا زنانی که متاهل هستد نمی توانند با این مشکل، روابط جنسی موفق و با کیفیتی را تجربه کنند. زیرا که این مساله اعتماد به نفس آنان را در هنگام رابطه جنسی کاهش می دهد.

بوی واژن معمولاً ناشی از التهاب ناحیه واژن است. التهاب ناحیه واژن ممکن است به دلیل رعایت نکردن بهداشت رخ دهد، اما اغلب در نتیجه عفونت داخل یا اطراف واژن است. یک عفونت رایج که می تواند باعث بوی واژن شود، رشد بیش از حد باکتری های طبیعی واژن است که باعث ایجاد واژینوز باکتریایی می شود. بیماری مقاربتی تریچینوز نیز می تواند باعث بوی بد واژن شود. علل غیرمعمول بوی واژن شامل سرطان ها و گذرگاه غیرطبیعی بین رکتوم و واژن (فیستول رکتوواژینال) است.

  • عفونت (باکتریایی)
  • زخم های ناشی از عفونت (شانکروئید، لنفوگرانولوم ونروم/LGV)

انواع مختلف بوی واژن چیست؟

انواع مختلفی از بوی واژن وجود دارد که برخی از آنها نشان دهنده سالم و متعادل بودن همه چیز است و برخی بوها نشان دهنده وجود مشکل است.

در این بخش چند نمونه از بوهایی که ممکن است در زمان های مختلف هر ماه متوجه می شوید آورده شده است:

  • بوی گوشت یا کمی شیرین: این بوی معمولی است که واژن باید داشته باشد.
  • بوی ماهی یا متعفن: رایحه‌هایی مانند این معمولاً نشان می‌دهند که مشکلی وجود دارد، به‌ویژه اگر این بو باقی بماند.
  • بوی شیرین و مخمری و تقریباً شبیه آبجو: این بوی معمولاً زمانی رخ می دهد که واژن بیش از حد مخمر تولید کند. در این مورد، واژن ممکن است بوی نان، آرد یا آبجو بدهد. در مورد عفونت قارچی، این بو همچنین ممکن است با احساس سوزش یا خارش همراه باشد.
  • بوی کمی فلزی: اگر قبلاً این بو را تجربه نکرده اید، به احتمال زیاد پریود شما به زودی شروع می شود.
  • وجود ترشحات بدبو از واژن یک علامت هشدار برای زنان است، زیرا به طور معمول نشان دهنده عفونت های باکتریایی یا انگل هایی است که می تواند از طریق تماس جنسی محافظت نشده منتقل شود. این نوع بوی بد شبیه بوی ماهی گندیده است و عموماً با علائم دیگری مانند خارش، سوزش ادرار، ترشحاتی که به رنگ زرد مایل به سبز است و درد هنگام رابطه جنسی همراه است.

به شما توصیه می شود برای شناسایی علت ترشحات و بوی بد و شروع درمان مناسب به پزشک یا متخصص زنان مراجعه کنید. بسته به علت، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود.

سوزاک

سوزاک یکی دیگر از عفونت های مقاربتی است که توسط باکتری نایسریا گونوره ایجاد می شود. منجر به ظاهر شدن ترشحات زرد رنگی شبیه چرک می شود که گاهی اوقات بوی بدی نیز می دهد.

علائم دیگر شامل درد یا سوزش با ادرار و بی اختیاری ادرار است.

پس از مشاهده و معاینه برای شروع درمان مناسب باید برای ارزیابی به پزشک یا متخصص زنان مراجعه کنید. درمان معمولاً شامل استفاده از آنتی بیوتیک هایی مانند آزیترومایسین و سفتریاکسون به مدت 7 تا 10 روز است. علاوه بر این، در طول درمان باید از تماس جنسی خودداری کنید و همچنین توصیه می شود که شریک جنسی خود نیز درمان کامل را انجام دهید.

کلامیدیا

کلامیدیا یکی دیگر از بیماری های مقاربتی است که توسط باکتری کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می شود و می تواند ترشحات غلیظ و زرد رنگ و بدون بو ایجاد کند. این عفونت همچنین می تواند با علائم دیگری مانند درد یا سوزش ادرار و خونریزی در رابطه جنسی همراه باشد. اگر درمان نشود، می تواند منجر به بیماری التهابی لگن یا ترشحات با بوی بد شود.

چه باید کرد: باید درمان را طبق توصیه پزشک زنان کامل کنید که شامل استفاده از آنتی بیوتیک ها با آزیترومایسین یا داکسی سایکلین است. مهم است که در طول درمان از تماس جنسی خودداری کنید و شریک جنسی خود را نیز کامل کنید، حتی اگر علائمی نداشته باشد.

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یک عفونت مقاربتی است که توسط انگل تریکوموناس واژینالیس ایجاد می شود. این عفونت با ترشحات زرد-سبز با بوی قوی مشخص می شود. و می تواند با لکه بینی، قرمزی و درد ناحیه تناسلی یا سوزش با ادرار همراه باشد.

چه باید کرد: درمان تریکومونیازیس باید توسط پزشک یا متخصص زنان انجام شود، که می تواند آنتی بیوتیک هایی مانند تینیدازول یا مترونیدازول را برای 5 تا 7 روز تجویز کند. اجتناب از تماس جنسی در طول درمان بسیار مهم است و همچنین توصیه می شود که شریک جنسی خود نیز درمان کامل را انجام دهید، حتی اگر علائمی نداشته باشد. این به جلوگیری از عفونت مجدد کمک می کند.

فراموش کردن وجود تامپون یا یک شی دیگر در داخل واژن

فراموش کردن یک تامپون یا یک شی دیگر در داخل واژن، مانند کاپ قاعدگی یا کاندوم، برای چند روز نیز می‌تواند باعث ترشحات بدبو مانند گوشت فاسد شود.

علاوه بر بو، این ترشحات همچنین می تواند زرد، سبز، صورتی، خاکستری یا قهوه ای باشد و می تواند با علائم دیگری مانند درد یا ناراحتی همراه با ادرار، درد لگن، تب و/یا خارش همراه باشد.

چه باید کرد: مهم است که برای ارزیابی هر چه سریعتر با پزشک یا متخصص زنان خود مشورت کنید. اگر جسمی در داخل واژن مشاهده شود، پزشک می تواند آن را خارج کند. اگر علائم عفونت را نیز دارید، پزشک ممکن است درمان را تجویز کند.

چرا واژن من بوی ماهی می دهد؟

استشمام بوی ماهی در ناحیه واژن برای اغلب افراد بسیار ناخوشایند است و ممکن است به این معنی باشد که عفونت واژن دارید. اگر متوجه این موضوع شدید، به طور کامل (با صابون بدون عطر یا فقط آب) بشویید و از لباس زیر نو و تمیز استفاده کنید. اگر بو ادامه پیدا کرد، با پزشک خود مشورت کنید.

بوی ماهی می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، از جمله:

  • واژینوز باکتریال
  • تریکومونیازیس یا STD دیگری
  • عفونت قارچی
  • بیماری التهابی لگن
  • ماندن در تامپون یا کاپ قاعدگی برای مدت طولانی
  • تعریق زیاد و رعایت نکردن بهداشت کافی
  • یک رژیم غذایی نامناسب، به ویژه رژیمی که دارای مقدار زیادی روغن یا قند است

عفونت واژینال چه علائمی دارد؟

برای اینکه تشخیص دهید دچار عفونت ناحیه تناسلی شده اید یا خیر می توانید با بررسی برخی از علائمی که این مشکلات دارد به بروز این مشکل پی ببرید. از جمله مهم ترین و شایع ترین علائمی که عفونت واژن در پی دارد:

  • سوزش ادراری
  • خارش در نواحی اطراف آلت تناسلی
  • تجربه درد هایی در نواحی آلت تناسلی؛ این درد ها نیز در مواردی که شدید باشد در هنگام رابطه جنسی نیز بروز و ظهور دارد.

درمان بوی بد واژن

درمان ترشحات بدبو به علت و شدت علائم بستگی دارد. برای معاینه لگن و شروع درمان مناسب باید با پزشک یا متخصص زنان خود مشورت کنید.

به طور کلی، شریک جنسی باید همان درمانی را که زن آلوده انجام می دهد، انجام دهد. در طول درمان باید از هرگونه رابطه جنسی خودداری کنید تا بتوانید کامل درمان شوید.

در بسیاری از مشکلات و بیماری هایی که افراد با آنها مواجه می شوند، ابتدا بررسی و ریشه یابی یا علت یابی می باشد، زمانی که علت تشخیص داده شد می توان با رفع علت، عارضه را نیز برطرف کنند.

برای مثال زمانی که زنان با بوی بد واژن مواجه شدند برای درمان زمانی که مشخص شد عفونت های واژینال موجب بوی بد واژن شده است. بر همین اساس برای درمان عفونت ها بر می آیند.

براساس تمامی مطالبی که تاکنون گفتیم روش درمان بوی بد واژن چنین است که پزشکان از دارو ها و قرص هایی استفاده می کنند که عفونت واژینال خانم ها را بهبود بخشند. در نتیجه زمانی که عفونت واژینال برطرف شود بوی بد واژن نیز از بین می رود.

برای درمان عفونت واژن چه بخورم؟

برخی از تغییرات رژیم غذایی می تواند به کاهش ترشحات بدبو و تنظیم فلور طبیعی واژن کمک کند. بنابراین، خوردن 3 تا 5 وعده میوه و سبزیجات و همچنین پروبیوتیک ها که در ماست طبیعی و کفیر یافت می شود، مهم است. اینها همچنین می توانند به تقویت سیستم ایمنی برای درمان سریعتر عفونت ها و جلوگیری از عفونت های جدید کمک کنند.

نکاتی در زمینه بوی بد واژن

  • یکی از مهم ترین نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که بوی واژن تا حدودی طبیعی است و همه زنان تا حدی در این ناحیه از بدن خود بویی بسیار خفیف را تجربه می کنند، اما در مواردی که این عارضه تشدید یابد، باید برای درمان اقدام کنند.
  • زنانی که این عارضه را تجربه می کنند باید هر چه سریع تر برای درمان اقدام کنند. زیرا که هر چه زمان بگذرد عارضه های بدتری در پی خواهد داشت.
  • برای جلوگیری از بوی بد واژن یکی از اقداماتی که می توانید انجام دهید این است که بهداشت فردی خود را رعایت کنید. زنانی که تامپون داخل لباس خود می گذارید، به صورت اصولی از تامپون ها استفاده نمایید، به این نحو که در فواصل زمانی کوتاه تعویض نموده و لباس زیر خود را تمیز نگه دارید.

نکته آخر

در پایان یکی از مهم ترین نکاتی که باید یادآور شویم این است که نسبت به تمامی علائم غیر عادی ک بدن شما نشان می دهد حساس باشید و در اولین فرصت برای روند تشخیص و درمان اقدام کنید.

بیماری ها و مشکلاتی که برای نواحی واژینال خانم ها رخ می دهد باید سریع درمان شود زیرا که می توان اثرات منفی برای باروری زنان داشته باشد. اما خوشبختانه این بیماری قابل درمان است و تعداد پزشکان بسیاری در این زمینه می توانند کمک های شایانی نمایند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.6]

مقالات مرتبط

عفونت های قارچی واژن از علت تا درمان

عفونت های قارچی واژن از علت تا درمان

عفونت قارچی واژن یکی از مشکلات شایع زنان است که انواع مختلفی دارد. نوعی قارچ بنام کاندید آلبیکانس در واژن وجود دارد که همزمان با میکروب های دیگر به صورت طبیعی در واژن زندگی می کند که تعادل طبیعی واژن را برقرار می کند. هر عاملی که باعث شود این تعادل از بین برود، قارچ...

درمان کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان یکی از مسائل رایج در حوزه سلامت زنان است که ممکن است بر روی سلامت و کیفیت زندگی زنان تأثیر مستقیم داشته باشد. کیست تخمدان به عنوان یک جمع‌بندی از مایع درون تخمدان که می‌تواند به صورت یک سرویکس (پوسته) یا یک توده جامد شکل بگیرد، تعریف می‌شود. این...

تشخیص و درمان پولیپ رحم

تشخیص و درمان پولیپ رحم

درمان پولیپ رحم یکی از مسائل مهم در حوزه بهداشت زنان است. پولیپ رحم، که به تشکیلات خوش‌خیمی در دیواره رحم اطلاق می‌شود، می‌تواند علائم ناراحت‌کننده‌ای نظیر خونریزی غیرطبیعی، درد شکمی و ناراحتی را به همراه داشته باشد. این مسئله می‌تواند تأثیرات منفی بر روی کیفیت زندگی...

درمان زگیل تناسلی با لیزر امکان پذیر است؟

درمان زگیل تناسلی با لیزر امکان پذیر است؟

درمان زگیل تناسلی با لیزر، یکی از روش‌های موثر و کارآمد برای درمان زگیل تناسلی به حساب می‌آید. در این روش، لیزر با تمرکز بالا بر روی زگیل‌های تناسلی تابش داده می‌شود و باعث تخریب زگیل‌های بیمار می‌شود. معمولا زگیل ها به صورت برآمدگی های منفرد یا به صورت خوشه هایی ظاهر...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 5 =