آیا ویروس کرونا در بارداری خطرناک تر است؟
مدت زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

آیا ویروس کرونا در بارداری خطرناک تر است؟

شیوع کرونا سبب شده تا بسیاری از افراد به دلیل قرنطینه خلق و خوی پایینی داشته باشند و حتی دچار افسردگی شده باشید.

مادران باردار و شیرده هم در این ایام نگرانی مضاعفی دارند. یکی از سوالات اکثریت مادران باردار می پرسند این است که در این ایام غربالگری های دوران بارداری را بایستی انجام دهیم یا خیر؟ بایستی گفت انجام غربالگری های دوران بارداری نظیر سونوگرافی ها و آزمایشات بسیار ضروری است. سعی نمایید تمامی آن ها را در زمان مقرر انجام داده و جهت بررسی های لازم به متخصص زنان و زایمان نشان دهید.

زیرا انجام ندادن این نوع آزمایشات می تواند تبعات جبران ناپذیری را برای شما و جنین به همراه داشته باشد. در صورت داشتن علائمی همچون درد، خونریزی و آبریزش حتما به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

در این روزها مشاهده افرادی که به دلایل وجود مشکلات جدی به پزشک مراجعه نکرده و همین امر موجب شده تا آسیب بسیار جدی به خود و جنین وارد شود. حتی افرادی بودند به دلیل ترس از ابتلا به ویروس کرونا آزمایشات غربالگری را انجام ندادند، زیرا نگران هستند با مراجعه به مراکز درمانی و سونوگرافی مبتلا به این ویروس شوند و یا در مواردی انجام دادند و آن را جهت بررسی های لازم به متخصص زنان نشان نداده اند که همین عوامل سبب شده به دلیل تاخیر در مراقبت های دوران بارداری با مشکلات جدی مواجهه شوند. بنابراین سعی نمایید در زمان مقرر مراجعه نموده و آزمایشات دوران غربالگری بارداری را انجام دهید.

تعداد دفعات مراجعه بانوان باردار به متخصص زنان و زایمان با وجود ویروس کرونا

این روز ها بانوان باردار نگرانی مضاعف دارند و دغدغه این روزهای آن در این شرایط بحرانی این است که آیا لازم است که برای مراقبت های بارداری به مطب یا بیمارستان مراجعه نمایند؟

در این ایام که احتمال آلودگی و ابتلا به ویروس کرونا بالا هست، متخصصین زنان و زایمان سعی کرده تا مراقبت های دوران بارداری را به حداقل برسانند و فواصل آن را افزایش دهند و تنها در موارد لزوم از مادران باردار می خواهند که به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایند.

به طور معمول تعداد دفعات مراجعه زنان باردار به دکتر زنان در این شرایط بحرانی و وجود ویروس کرونا به شرح ذیل می باشد:

اولین ویزیت در هفته ی شش تا دهم بارداری به منظور درخواست و انجام آزمایشات اولیه بارداری لازم است که مراجعه به پزشک داشته باشید.

دومین ویزیت و چکاپ در هفته یازده تا سیزده هفته و شش روز خواهد بود که به طور معمول دلیل مراجعه به پزشک انجام غربالگری مرحله اول بارداری که شامل سونوگرافی و آزمایش می باشد، صورت می گیرد.

سومین ویزیت در هفته پانزده تا هفده بارداری به دلیل انجام غربالگری دوم می باشد. در حقیقت انجام غربالگری دوم بسته به جواب غربالگری اول و صلاح دید پزشک تصمیم گیری می شود که آیا غربالگری مرحله دوم نیاز است به صورت کامل انجام گردد یا تنها محدود به یک سونوگرافی در هفته هجده خواهد بود.

 

ویروس کرونا در بارداری

ویروس کرونا در بارداری

 

چهارمین ویزیت در هفته ی بیست و شش تا بیست و هشت بارداری خواهد بود که تنها به دلیل بررسی تحمل گلوکز و در صورت نیاز انجام آزمایش خون و ادرار به عمل خواهد آمد.

همچنین مادران بارداری که گروه خونی منفی دارند و گروه خونی همسران آن ها مثبت است تصمیم گیری در مورد تزریق آمپول روگام در این هفته ها با توجه به بررسی متخصص زنان و زایمان انجام خواهد شد.

پنجمین ویزیت زنان باردار در هفته سی تا سی و دوم بارداری به منظور انجام یک سونوگرافی و تخمین وزن جنین و بررسی رشد آن و همچنین بررسی های آخر به منظور داشتن روند و روالی عادی صورت می گیرد.

آخرین ویزیت علاوه بر این ها، یک معاینه لگنی در هفته سی و هفت تا سی و هشت بارداری بایستی انجام گیرد.

مادران بارداری که مشکلی ندارند بهتر است تعداد مراجعات آن ها محدود به این فواصل تعیین شده باشد و در صورتی که در این فواصل دچار مشکلاتی همچون؛ درد، خونریزی و آبریزش بودند قطعا بایستی به نزدیک ترین مرکز درمانی زنان مراجعه نمایند.

همچنین در صورتی که فرد باردار دچار علائم سرماخوردگی باشد و  علائمی همچون تب و گلو درد داشت، بهتر است بلافاصله به بیمارستان مراجعه ننمایید. زیرا مراجعات مکرر و غیر اورژانسی فرد را در معرض آلودگی ها قرار می دهد، بنابراین بهتر است صبر نمایید، از مایعات گرم و استامینوفن ساده استفاده نمایید و بررسی نمایید اگر تب شما ادامه پیدا کرد و دچار تنگی نفس شدید یا علائم گوارشی همچون اسهال یا استفراغ های مکرر پیدا کردید، حتما به اولین مرکز درمانی مراجعه نمایید.

جالب است بدانید این روزها با شیوع ویروس کرونا دیده شده بسیاری از افراد باردار با کوچک ترین علائم سرماخوردگی به بیمارستان مراجعه می نمایند و درخواست انجام تست کرونا می نمایند، قابل توجه است که انجام این تست برای تمامی افراد وجود ندارد و محدودیت های برای انجام این تست وجود دارد و ضمن اینکه جواب این تست در چهل درصد موارد منفی کاذب باشد، یعنی فرد مبتلا باشد ولی منفی کاذب باشد بنابراین برای انجام چکاپ یا مشکلات غیر اورژانسی صرفا به بیمارستان مراجعه نکنید.

کرونا در بارداری

کرونا در بارداری

فعالیت فیزیکی در دوران بارداری

در خصوص فعالیت های دوران بارداری نکته ای بسیار مهم وجود دارد سعی نمایید از انجام فعالیت های فیزیکی در منزل غافل نباشید و به دلیل آنکه با توجه به شیوع کرونا نمی توانید به بیرون بروید و ورزش نمایید این امر نمی تواند دلیل موجهی نخواهد بود تا سلامتی خود و جنین تان را به خطر اندازید.

لذا انجام فعالیت های ورزشی به مدت بیست تا سی دقیقه در روز ضروری است. فعالیت های ورزشی می تواند شامل یوگا، نرمش های سبک و پیاده روی را انجام دهید.

مادران بارداری که قصد زایمان طبیعی را دارند توصیه می شود در ماه آخر بارداری روزانه پانزده تا بیست دقیقه حرکات چرخشی مانند رقص ملایم را داشته باشند زیرا این امر به نزول سر جنین کمک می نماید و سبب می شود تا زایمان بهتر و راحت تری داشته باشید.

استفاده از محلول ها و شوینده های ضد عفوفی کننده در طول دوران بارداری

در خصوص استفاده از محلول های ضد عفونی کننده در دوران بارداری بایستی گفت؛ بهترین محلول برای شست و شوی دست و صورت استفاده از آب و صابون است، اگر مجبور شوید از الکل استفاده نمایید، حتما محدود باشد و تنها محدود به زمان های که به هر دلیل دسترسی به آب و صابون ندارید از الکل استفاده نمایید.

قابل توجه است که حتما و حتما تنها از الکل سفید یا اتانول استفاده نمایید و از مصرف الکل متانول یا الکل قرمز اجتناب ورزید زیرا بخارات این الکل بسیار سمی است و می تواند عوارض بسیار جبران ناپذیری را برای فرد و جنین داشته باشد.

از ترکیب کردن محلول های ضدعفونی کننده خودداری ورزید، برای استریل کردن سطوح، کلید، پریز و دستگیره ها می توانید از الکل سفید استفاده نمایید و یا محلول آب و وایتکس استفاده نمایید. حتما موردی که بایستی به آن دقت شود این است که در زمان پاک کردن سطوح با محلول های ضدعفونی کننده از ماسک و دستکش استفاده نمایید.

نکته ای بسیار مهم که ذکر شد، به هیچ عنوان این دو ماده را با یکدیگر ترکیب نکنید زیرا ممکن است ترکیب آن ها بی اثر شود و بخارات حاصل از این ترکیب بسیار خطرناک باشد و موجب آلرژی و تنگی نفس شود.

رعایت توصیه های پزشکی به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

در این ایام از دید و بازدید ها و مسافرت رفتن جدا خودداری ورزید. از مراجعه به امکان شلوغ بپرهیزید و در صورت اینکه مجبور بودید از منزل خارج شوید، حتما فواصل را رعایت نمایید. از دست دادن و روبوسی کردن امتناع ورزید و با ماسک و دستکش از منزل خارج شوید.

یک اسپری الکل سفید یا ماده ضدعفونی کننده همراه خود داشته باشید و مرتب دست های خود را با ماده ضدعفونی کننده، ضدعفونی نمایید.

توصیه می شود در این ایام از زیورآلات استفاده نشود زیرا این موارد خود می تواند یک منبع آلودگی باشد و بهتر است پوشش کامل داشته باشید زیرا در زمان مرتب کردن موها و شال خود امکان انتقال آلودگی به موها وجود دارد و در نهایت با تماس دست با مخاطات همچون چشم، دهان و بینی قرار بگیرد و موجب انتقال بیماری گردد.

توصیه های پزشکی در پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس

توصیه های پزشکی در پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس

احتمال انتقال ویروس کرونا به جنین چقدر است؟

یکی از سوالات شایع که این روزها ذهن اکثریت افراد و بانوان باردار را به خود مشغول ساخته و یکی از دغدغه های ذهنی آن ها به شمار می آید، این است که، در صورت ابتلا مادر باردار به ویروس کرونا، احتمال انتقال ویروس به جنین چقدر است؟

به دلیل آنکه ویروس کرونا یک ویروس جدید و نوظهور است اطلاعات محدودی در این زمینه وجود دارد و در سطح دنیا و در کشورهای انگلیس، چین و امریکا مطالعاتی در این زمینه انجام شده که نشان می دهد این بیماری از مادر به جنین در دوران بارداری منتقل نمی شود و پس از تولد جنین مشاهده و بررسی شده که این ویروس در بند ناف، جفت و مایع آمنیوتیک وجود ندارد و همچنین نمونه ای که از ته حلق نوزادان تازه به دنیا آمده گرفته شده و مشاهده شده است که اثراتی از این ویروس وجود ندارد.

اما در مواردی که نوزادان ابتلا به ویروس کرونا مشاهده شده پس از بررسی های لازم بدین صورت به نظر می رسد که دلیل ابتلای نوزاد به این ویروس در اثر تماس های نزدیک مادر به نوزاد در اوایل تولد بوده است.

به همین علت توصیه می شود، مادران مبتلا به ویروس کرونا از شیر دادن به نوزاد خود بپرهیزند و خصوصا در چهارده روز پس از تولد مادر بایستی دست های خود را با آب و صابون شست و شو داده و با دستکش و ماسک شیر را توسط دستگاه های شیردوش دوشیده و در اختیار نوزاد قرار گیرد.

عوارض ویروس کرونا در بارداری

ابتلا به ویروس کرونا و عوارض جنینی یکی از موضوعاتی است که سبب نگرانی مادران باردار شده است. ویروس کووید 19 یک ویروس نوظهور است و متاسفانه اطلاعات زیادی در این خصوص بسیار کم است و مطالعات زیادی بر روی آن انجام نشده است.

اما مطالعاتی که در گذشته بر روی مادران مبتلا به ویروس سارس که شبیه به ویروس کرونا است، انجام شده نشان داده که ویروس سارس می تواند منجر به زایمان زودرس و اختلال رشد جنین شود، البته عوارض ناشی از کووید 19 بسیار کمتر است. اما در هر حال اگر مادر باردار دچار علائم شود حتی اگر این علائم خفیف می باشد، بهتر است تحت درمان قرار گیرد و غربالگری را انجام دهد تا بتوان از عوارض جنینی جلوگیری نمود.

کلام آخر

سعی نمایید در ایام شیوع ویروس کرونا تنها در مواقع ضروری از منزل خارج شوید و در صورت آنکه باردار و یا شیرده هستید خریدهای منزل را بر عهده فردی دیگری بگذارید. در صورت ویار داشتن هر نوع ماده غذایی از تهیه غذا بیرون منزل بپرهیزد و میوه و سبزیجات را قبل از مصرف به خوبی بشویید و از مصرف مولتی ویتامین ها غافل نشوید.

امید داریم با ارائه این نکات و توصیه های پزشکی توانسته باشیم موجب افزایش سطح آگاهی شما شویم تا با آگاهی بیشتر بتوانیم توصیه های پزشکی و بهداشتی را رعایت نماییم تا از انتقال ویروس کرونا بکاهیم. امیدوارم دوران بارداری را به خوبی سپری نمایید و به زودی با سلامتی کامل نوزاد خود را در آغوش بگیرید.

راه های ارتباطی با دکتر باندرانایکه عماری:

شماره تماس: ۰۲۴۳۵۵۲۷۸۴۰

صفحه اینستاگرام: dr.bandranikehammari

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین جراح زیبایی زنان در زنجان مراجعه نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]

مقالات مرتبط

بارداری خارج از رحمی و علت آن

بارداری خارج از رحمی و علت آن

حاملگی خارج رحمی زمانی اتفاق می افتد که تخم بارور در خارج از رحم، معمولاً در یکی از لوله های فالوپ قرار گرفته است. این بدان معناست که جنین نمی تواند به نوزاد تبدیل شود زیرا لوله فالوپ آنقدر بزرگ نیست که بتواند جنین در حال رشد را پشتیبانی کند. در برخی موارد، حاملگی...

کربوکسی تراپی واژن در قزوین

کربوکسی تراپی واژن در قزوین

کربوکسی تراپی واژن یک روش غیرتهاجمی برای جوان‌سازی بافت واژن است. در این روش با تزریق گاز دی‌اکسید کربن به بهبود جریان خون و تحریک تولید کلاژن کمک می‌شود، که نتیجه آن افزایش انعطاف‌ پذیری، رطوبت و بهبود عملکرد جنسی است. توجه داشته باشید که این روش برای رفع خشکی، بهبود...

مراقبت های بعد از سفید کردن واژن

مراقبت های بعد از سفید کردن واژن

از مهم ترین مراقبت های بعد از سفید کردن واژن که در این نوشتار به طور مفصل در مورد هریک از آن صحبت خواهیم کرد می توان عدم پوشیدن لباس‌های تنگ، نداشتن هیچ گونه فعالیت سنگین و یا ورزش به مدت ۴۸ ساعت، تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه مورد نظر و استفاده نکردن از هیچ گونه محصولات...

درد بعد از لابیاپلاستی

درد بعد از لابیاپلاستی

درد بعد از لابیاپلاستی معمولاً بخشی طبیعی از فرآیند بهبودی است و به دلیل برش‌ها و تغییرات ایجاد شده در ناحیه تناسلی رخ می‌دهد. این درد اغلب در چند روز اول شدیدتر است و به مرور زمان کاهش می‌یابد از همین رو مصرف داروهای مسکن طبق تجویز پزشک، داشتن استراحت کافی و رعایت...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =